Het is altijd prettig om met vrienden over kunst te discussiëren. Wat mij opvalt is dat vele van die vrienden hedendaagse kunst overroepen vinden, of godbetert prutswerk in de marge of kladderwerk van peuters. Het gekke is dat zij daarbij graag refereren aan grote kunstenaars uit vervlogen tijden zoals onze Vlaamse primitieven, de grote barokschilders of de Franse impressionisten.
Eén van die kunstenaars is zeker Claude Monet met onder meer zijn prachtige waterlelies. Sedert 1883 verbleef Claude Monet geregeld in Giverny waar hij in 1890 een landgoed kocht. Hij legde er een weelderige tuin aan die het motief werd van een ontelbaar aantal schilderijen. Ook liet hij er een vijver graven en bouwde er een Japanse brug bij, zeker geïnspireerd door een van de prenten uit zijn collectie. Hij plantte rondom de vijver bamboe, riet, esdoorns en treurwilgen. En waterlelies, een verscheidenheid aan waterlelies: "J'ai mis du temps à comprendre mes nymphéas, schreef Monet. Je les cultivais sans songer à les peindre... Un paysage ne vous imprègne pas en un jour… Et puis, tout d’un coup, j’ai eu la révélation des féeries de mon étang. J’ai pris ma palette. Depuis ce temps, je n’ai guère eu d’autre modèle."
Ik was dit voorjaar, nog net voor de uitbraak van de covid-epidemie, met mijn lieftallige echtgenote in Parijs waar wij het Musée Marmotton bezochten. En daar, in dat museum, zagen wij die brug met waterleleis er onder, Le pont Japonais à Giverny, één van de hoofdthema's van de schilderijen die er werden gepresenteerd. De brug was geschilderd zoals wij de klassieke impressionisten graag zien schilderen. Maar Monet ging veel verder in zijn weergave van licht en kleuren. Hij trachtte ze te vatten terwijl zij van het doek afspatten. Hij schilderde het licht en de kleuren van de brug in alle mogelijke variaties tot enkel nog licht en kleuren overbleven. Vier maal dezelfde brug, vier maal een totaal verschillend resultaat! Het is geen wonder dat hij een aantal groten van de hedendaagse schilderkunst zoals Sam Francis of Pollock heeft beïnvloed.