Het is het gat van één van de vier Naiaden, de mooie naakte nimfen die de rivieren, meren, zeeën en onderwaterwereld beschermen. In het midden worstelt de Glaucus met een vis. De mooie dames op de Fontana delle Naiadi van de hand van de Siciliaanse beeldhouwer Mario Rutelli zorgden destijds voor nogal wat opschudding, zo publiek sensueel. Het was een schande, zulke naakte deernen in hartje Rome. De katholieke kerk was zelfs van oordeel dat gerespecteerde vaders en jonge mannen onnodig werden verleid. Gelukkig werden de verleidelijke dames niet weggehaald.
De Fontana delle Naiadi staat volledig op zijn plaats. De toerist die vanuit de Via Nazionale de Piazza della Repubblica opwandelt, vermoedt zelden dat hij daar het terrein van het meest grandioze thermencomplex ooit te Rome gebouwd, betreedt. Dit plein wordt gevormd door de reusachtige exedra (halfronde uitbouw) van de thermen van Diocletianus die tussen 298 en 305 naar het schema van deze van Caracalla werden gebouwd. Met 376 x 361 meter konden deze thermen naar men beweert 3000 bezoekers gelijktijdig bedienen. Het gebouwencomplex tussen de Quirinalis, de Viminalis en de Esquilijn bepaalt nog steeds op een indrukwekkende wijze het stadsbeeld van de Tiberstad.
De thermen moesten gedeeltelijk plaatsmaken voor de nieuwe behoeften van een stad die zich voortdurend ontwikkelde. Het caldarium is er niet meer. De achtermuur van het warmwaterbad vormt de gebogen toegang tot de S. Maria degli Angeli, in 1561 gebouwd door de hoogbejaarde Michelangelo op last van Paus Pius IV. De kerk is ondergebracht in het frigidarium, de reusachtige basilica waarvan het gewelf wordt gedragen door acht originele monolietzuilen uit rood graniet. Van in dit frigidarium had de bader doorheen de zuilenrijen van de aanpalende vertrekken een perspectivisch doorzicht met een schitterend spel van licht en schaduw, dit langs een as van 250 meter lengte die doorheen heel het gebouw liep. Eén van de twee ronde hallen biedt nu onderdak aan S. Bernardo alle Terme. De oostelijke palaestra geeft toegang tot het prestigieuze Museo Nazionale delle Terme. De hallen zijn fantastisch gerestaureerd.
Het bouwopschrift, waarvan de volledige tekst slechts dankzij een middeleeuws afschrift bewaard bleef, spreekt van de "heilbrengende thermen van Diocletianus". Zij waren Rome's nieuwste kuuroord.